Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken ”jag känner igen honom”. Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.
Recensioner
Ingalill Eriksson har läst och recenserar Sarek.
Titeln talar till mig. Jag har varit där och fjällvandrat, i alla fall i kanten av det stora fjällmassivet. I bokens första skräckinjagande vinjett möts jag av det välbekanta Aktse. Boken igenom känner jag igen många av namnen. På min resa hade vi en guide och i gruppen av medvandrare i STF:s regi kände vi oss trygga och kunde njuta av de vidunderliga utsikterna. Vi åkte båt och vandrade. I boken (s 106) får jag veta att STF lagt ned båtlinjen.
Nu bjuds jag in till en deckarhistoria med fyra personer. Det är Anna, Henrik och Milena. De har tidigare fjällvandrat tillsammans. Och så en främling, Jacob, som Milena nyligen träffat på en dating-site. Anna är från början skeptisk till att han skall få komma med. Redan på Stockholms central börjar hon undra varför han har en ishacka med sig. Från början ligger fokus mycket på Jacob. Vem är denne solbrände, relativt storväxte, vältränade och sexige man? Jacob väcker uppmärksamhet. Senare i boken, när vandringen kommer igång och bråken uppstår, dyker vi ner i huvudpersonen Annas ryggsäck. Där finns inte bara energigivande godis, soppor och frystorkad mat, strumpor och underkläder. Läsaren får ta del av det psykologiska bagage hon bär med sig, även på fjällturen. Annas tendens att projicera skuld, skam och aggressioner är skrämmande. Det blir verkligen en psykologisk thriller, som bokomslaget utlovar.
I Sarek utspelar sig ett omväxlande förlopp. Vädret växlar. Vandrarna möter snöfall, blåst, piskande regn och våta sovsäckar. Vi vadar genom forsar och bäckar genom iskallt vatten. Sen kommer solen och värmer, även om septemberluften är kylig. Kläder kan torkas på riset. Spänningarna mellan de fyra växlar också. Ett tag skils de också åt. Parallellt med detta kvadrat-drama i fjällmiljö, får vi också ta del av Milenas, Annas och Henriks tidigare möten i Uppsala under studenttiden och i nationslivet.
Författaren har valt det ogästvänliga och väldiga Sarek som miljö till deckarromanen, som för övrigt är hans första roman. Ulf Kvensler är tidigare mer känd som manusförfattare till kända TV-serier. Hade någon liknande intrig kunnat inträffa och fantasifullt beskrivas i stadsmiljö? Kanske. Men då hade det funnit mobiltäckning och inte kunnat gå lika långt. Kanske hade dödsfall kunnat undvikas.
Ingalill Eriksson
Anders Larsson skriver i sin recension ”Sarek, årets debutantsensation”.
Dags för ytterligare en av årets svenska spänningsdebutanter, äntligen dags för årets stora sensation på detta område; Ulf Kvenslers hyllade debut Sarek såldes direkt till tjugotalet länder och finns med bland de tolv, alla kategorier, som nominerats till årets bok i Sverige av Bonniers bokklubbar. Konceptet är inte ovanligt, en grupp människor som slåss för sin överlevnad mot naturens krafter (och relationerna i gruppen) har vi mött många gånger förut men sällan så väl genomfört. Och vad jag kan komma ihåg aldrig tidigare i just Sarek; fiktiva Frostmofjället, för att ta ett klassiskt svenskt exempel från 1907, låg nog en bit längre söderut, några mil väster om Arjeplog om man ska döma efter filmen som spelades in på tidigt fyrtiotal. Just relationen till rörliga bilder är relevant; Kvensler må vara skönlitterär debutant men har skrivit massor tidigare och då främst manus till filmer och TV-serier. Han är inte alls ensam om denna kombo, Hans Rosenfeldt och en hel del andra gör samma dubblering, och ofta med lyckat resultat; Sarek har en dramaturgi och intensiva scener som gjorda för en internationell storfilm.
Läs hela recensionen här.