Sedan Lena Philipsson slog igenom med Kärleken är evig i Melodifestivalen 1986 har hon blivit en av våra mest välkända och folkkära artister. Bidraget kom på andra plats och därefter snurrade karriären igång. Lena Philipsson blev ”Lena PH” med hela svenska folket och har därefter varit med i schlagerfestivalen, både som programledare och deltagare. Hon har sommarpratat, skådespelat och rest land och rike runt med otaliga shower och konserter. Samtidigt som hon är en offentlig person har hon alltid hållit hårt på sin egen integritet och rätten till sitt privatliv.
”Jag har inte visat alla mina sidor än. Jag är stolt över att jag inte fastnar utan hela tiden försöker hitta nya vägar”, säger Lena Philipsson.
Om artisten Lena Philipsson i mer än halva sitt liv befunnit sig längst fram på scenen i paljettklänning, tuperat hår och lysande läppstift har privata Lena stått betydligt längre bak. Bortom scenen håller hon en låg profil och ser sig om över axeln när hon är ute och går. Hon är känslig inför sådant som kan uppfattas som pinsamt och har svårt att känna sig helt avslappnad. Artistlivet har således också haft sin baksida, med ryktesspridning och att vara ett föremål för skvallerpressen, menar hon.
”Många andra artister är väldigt bekväma i att bli igenkända medan jag kunnat gå ganska långt för att slippa det.”
Trots det har Lena Philipsson i fem års tid haft en idé om att vilja ge mer av sig själv. Att hon hållit sin privat sfär borta från offentligheten har inte bara lett till sinnesro, utan också en insikt om att ingen egentligen vet särskilt mycket om henne. En insikt som kom till henne via skådespelaren Margaretha Krook, vars staty står avbildad utanför Kungliga Dramaten i Stockholm. Under en av många promenader längs med Strandvägen slog det Lena Philipsson att hon inte visste någonting alls om skådespelerskan, mer än den personlighet hon fått uppleva i publika sammanhang.
”Jag tänkte då att är vi inte lika hon och jag? Jag kände så starkt att jag hade velat veta mer om henne och någonstans i den tanken föddes idén till en bok.”
För att göra sig själv mer begriplig, både för nuvarande publik och eftervärld, har Lena Philipsson därför skrivit en bok, som bjuder in läsaren både bakom och framför scenen, men helt ur hennes egna tankar. I vardagliga situationer både från barndomen och åren som artist får läsaren lära känna henne på djupet, en kvinna som tampas med konflikten i att vilja hålla låg profil samtidigt som hon trivs med att titta rakt in i kameran.
– Den här boken handlar om mig själv och om vem jag är och hur jag tänker. Jag har ju alltid varit väldigt privat av mig, ja, rentav hemlig, och det här är ett sätt att dra undan förlåten och bjuda in läsaren till min hjärna, säger Lena Philipsson.
”Jag har flera gånger tänkt, vem ska läsa det här? Är det för lättsamt eller är det för deppigt?”, säger hon och fortsätter:
”Jag har inte det magiska receptet för hur man håller sig mellan att vara personlig och privat. Men jag har haft kul när jag skrev och jag är väldigt nöjd med hur det blev.”
Bilden på bokens omslag är en produkt av hennes sax, en process som beskrivs i ett av bokens kapitel. Samtidigt representerar det hennes kreativa sida och viljan att uppnå hela sin konstnärliga potential. Med åren har Lena Philipsson allt mer producerat själv – däribland musikvideos till låtarna på det senaste albumet – vilket är en kombination av att få saker som hon drömmer om gjorda och att vara fri i skapandeprocessen. Samtidigt som det minimerar viss pinsamhetsgrad, i att slippa göra allt framför andra människor.
”Under min karriär har jag blivit envis och lärt mig att inte ge vika, det är jag väldigt stolt över. Jag vet precis vad jag tycker och vad jag vill.”
På frågan om hela alltet varit värt det svarar Lena Philipsson ja, även om offentligheten kostat. 36 år av artisteri har både givit och tagit.
Bokens Afton med Lena Philipsson 2022-12-07, kl. 18.30 / Biljetter, reserveras inte, finns i kassan på Storgatan 22 eller i vår webbshop. Pris: 130 kr
1 kommentar på “Lena Philipsson, gäst på Bokens Afton”