Pristagare 2021
Augustpriset 2021 delades ut vid Augustgalan på Södra Teatern den 22 november. Augustpriset delas ut i kategorierna ”Årets svenska skönlitterära bok”, ”Årets svenska fackbok” och ”Årets svenska barn- och ungdomsbok”. Pristagarna får en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare samt 100 000 kronor. Lilla Augustpriset delades också ut under kvällen, och mottagaren av Svenska Förläggareföreningens Hederspris uppmärksammades och hyllades.
- För ytterligare information! Klicka på respektive titel.
Årets svenska skönlitterära bok
Eufori. En roman om Sylvia Plath, Elin Cullhed, Wahlström & Widstrand
I sin litterära fantasi låter Elin Cullhed läsaren komma den skapande, levande människan Sylvia Plath alldeles nära. På livsbejakande och rasande prosa skildras hur ett poetiskt geni brottas med en hemmafrutillvaro där drömmar och desperation föder varandra. Med Eufori tar en författarikon plats i vår tid – i textens bultande hjärta får läsaren också syn på sig själv.
Årets svenska fackbok
Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning, Nils Håkanson, Nirstedt/litteratur
Fjodor Dostojevskij, Jane Austen, Karl Marx och Toni Morrison har alla gemensamt att de har översatts från andra språk till svenska. Det har även Harlequinböcker och Bibeln. I Dolda gudar tar Nils Håkanson oss på en svindlande tur i översättningarnas landskap och sätter översättaren i centrum. Med finess, humor och ett smittande intresse för språk och stil visar han hur synen på översättning och översättarens roll förändrats genom historien, men att en sak är konstant – översättningen är en omistlig del av textens väg till läsaren, rent av en egen form av litteratur.
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Nattkorpen, Johan Rundberg, Natur & Kultur
Johan Rundbergs historiska spänningsroman Nattkorpen, i serien om deckarduon Månvind och Hoff, förflyttar läsaren till ett stinkande, sjaskigt Stockholm. Boken leker med deckargenrens element och ger den blottställda barnhemsflickan Mika rörelsefrihet och öga för att lösa brott just för att hon är ingen. En förtätad gestaltning ger en drabbande och berörande bild av 1880-talets hårda livsvillkor för utsatta, oönskade barn. De mustiga, myllrande Stockholmsskildringarna levandegör en svunnen tid och väcker pockande frågor om personligt ansvar och begränsande samhällsstrukturer.
Källa: augustpriset.se