Högst upp på taket till Göteborgs första skyskrapa hittas byggmästaren Ernst Rosbäck död. Bygget är ett prestigeprojekt för den snart 400 år gamla staden och poliskommissarie Dennis Wilhelmson och hans kollegor har nu allas ögon på sig. Inte minst politikernas, som pressar dem att lösa mordet. Byggmästarens barnbarn, fjorton år gamla Nadja, är dessutom försvunnen sedan flera månader tillbaka och polisen har ännu inte hittat några spår efter henne.
Sandra Haraldsson är tillbaka på arbetet efter en lång sjukskrivning. Hon är utbränd sedan de fruktansvärda händelserna i den gamla källaren på mentalsjukhuset Sankt Jörgen. Sandra kämpar mot tröttheten och tårarna som hela tiden tränger sig på. Hennes chef Camilla Stålberg är minst sagt splittrad eftersom hon och flickvännen Cleuda har allvarliga problem i relationen och det påverkar alla som kommer i chefens väg.
Vem mördade byggmästaren och varför? Utredningen står stilla, men så får polisen upp ett spår som leder till Berlin och gruppen Alphavilles gamla låtar från 1984. Men deras framsteg stoppas snart av virussjukdomen Corona, som härjar skoningslöst i Europa.
ANNA IHRÉN är författaren bakom succéserien Morden på Smögen. Mästaren är den tredje fristående delen i Jubileumsserien, som speglar de utmaningar Göteborg står inför när staden fyller 400 år, 2021. Nattvakten är den första delen och Maskmakaren den andra.
Recension
Anders Kapp har läst Anna Ihréns bok Mästaren och skriver ”Starka karaktärer i Mästaren”. Läs hans recension här.
Anna Ihrén är en svensk spänningsförfattare som jag inte läst tidigare. Men hon är snart uppe i tio böcker, har framgångsrikt tagit sig från egenutgivning till förlag, har nyligen skrivit på ett nytt avtal om spridning i elva länder, ska dessutom snart debutera som barnboksförfattare, så jag tänkte att det absolut var dags för att göra ett försök. Hennes senaste bok heter Mästaren och den är tredje delen i hennes tredje serie. Handlingens centrum finns i Göteborg men vi får också vara med på en utflykt till Berlin. Här finns mycket att tycka om även om det inte riktigt fungerar för mig.
Det finns enormt många människor som skriver i Sverige, men det är bara en mycket liten andel av alla dessa som blir utgivna av förlag. Jag har inga siffror men det förefaller uppenbart att ett växande antal i den situationen väljer att ge ut sina böcker själva, det finns också gott om företag som säljer dessa tjänster. Företagen har ofta ordet förlag med i sina namn, men det är missvisande; de förlägger inte, de ger inte ut böcker på egen risk, de säljer bokproduktion och ofta en del sidotjänster, men det är författarna som betalar, som själva står för den ekonomiska risken.
Det är väldigt få som lyckas sälja så pass mycket att de får tillbaka sina pengar och det är mycket få som tar sig vidare från egenutgivning till förlagsutgivning, men det finns inspirerande exempel. En som ofta nämns är Emelie Schepp men Anna Ihrén är också en sådan inspiratör. Förutsättningarna för att lyckas handlar inte bara om att kunna skriva, det handlar minst lika mycket om att ha förmåga och ork för ett omfattande arbete med egen marknadsföring och försäljning. Anna Ihréns exempel visar också på hur trösklarna sänkts av en växande popularitet för digitala format, främst ljudböcker, och just nu är hennes böcker på väg ut i elva länder i ljudformat.
Högst upp på Göteborgs första skyskrapa hittas byggmästaren Ernst Rosbäck död i sin fantastiska takträdgård. Hans barnbarn, fjorton år gamla Nadja, är dessutom försvunnen sedan flera månader tillbaka och polisen har ännu inte hittat några spår efter henne. Bygget är ett stort prestigeprojekt för den snart 400 år gamla staden och polisen arbetar under högt tryck från politikerna som vill ha en snabb lösning. Utredningen står stilla, den pågående pandemin skapar en del problem, men så får polisen upp ett spår som leder till Berlin och gruppen Alphavilles gamla låtar från 1984.
En av huvudpersonerna är polisen Sandra Haraldsson som är tillbaka på arbetet efter en lång sjukskrivning. Hon har bott hos sin mormor Elfrida på Smögen det senaste året. Hon är utbränd efter fruktansvärda händelser i den förra boken; hon orkar ingenting och gråter för vad som helst. Sandra är också avlägset släkt med den mördade Ernst Rosbäck.
Hon har en hel del stöd av kollegan Dennis Wilhelmson men han är själv rätt plågad av att hans stora kärlek Cleuda, landets enda kvinnliga piketpolis, lämnat honom för att i stället inleda ett förhållande med hans chef Camilla Stålberg. Camilla är just nu rätt nervig; dels på grund av det hårda trycket från utredningen, dels på grund av en konflikt med Cleuda som vill ha barn, något som Camilla tycker att hon i 50-årsåldern är för gammal för.
På Smögen finns också Dennis syster Victoria som har två barn med sin man Björn och har ett mer är rimligt stort intresse för brorsans jobb, inte minst den försvunna Nadja engagerar henne mycket. Kanske kan hennes gode vän Elias Hock, privatdetektiv, hjälpa till med det som polisen inte verkar klara av?
Bland poliserna finns bland andra också Mik, som flyttat från Danmark till Göteborg, och hans tio år äldre hustru Aina, snart pensionär och även hon med stort intresse för polisarbetet som hon gärna engagerar sig i.
Sandra och Dennis anges som huvudpersoner, men de dominerar inte i berättelsen som är mer av en kollektivroman med många viktiga personer, både i och utanför ”polisfamiljen”.
Det finns en hel del positivt att säga. Det jag framför allt uppskattar är starka karaktärer; här finns ett gäng trevliga människor och mycket av behållningen är deras tankar, dialoger och relationer. Inslagen av trädgård och musikreferenser är också intressanta liksom starka miljöbeskrivningar. Det är välskrivet, det är ganska snällt och jag kan mycket väl förstå att hon är uppskattad av många, även om det här inte riktigt fungerar för mig. Här finns en del karameller som känns alltför Hollywoodsöta och en del tuvor i intrigens logiska trovärdighet som jag snubblar över i läsningen. Trots detta är jag djupt imponerad av författarens energi och framgångar under de senaste åren.
Författaren
Anna Ihrén är född i Göteborg 1971, uppväxt där och i Stockholm, och bor i dag med man och två barn i Sjövik utanför Lerum. Hon har länge arbetat med skrivande som kommunikatör och började också skriva skönlitterärt.
Hon debuterade som författare 2014 med Strandsittaren som är första delen i deckarserien Morden på Smögen. Serien avslutades 2017 med Fyrmästaren. De tre första böckerna i serien gav hon ut på eget förlag. 2017 inledde hon ett samarbete med Word Audio Publishing (WAPI) som gav ut Smögenserien i digitala format. Det är ett samarbete som successivt fördjupats. 2018 gav de ut två delar av serien Morden vid havet, enbart som ljud- och e-böcker. De är mer äventyrsböcker än rena deckare, delvis inspirerade av Modesty Blaise.
I slutet av förra året köptes WAPI av danska förlaget Gyldendal och en av de första nyheterna efter det var ett avtal med Anna Ihrén om utgivning av hennes böcker i ljudformat i elva länder. Sedan tidigare har hon funnits i ett par andra länder än Sverige, då via Enberg Agency som hon nu lämnat. I Sverige ges hennes böcker i pappersformat numera ut av Louise Bäckelin förlag (sedan de tog över Mima förlag där hon tidigare gavs ut).
Den pågående serien, som kallas Jubileumsserien, inleddes med Nattvakten 2018. Mästaren som kom i höstas är tredje delen i denna serie som i huvudsak utspelar sig i Göteborg.
I maj 2021 debuterar hon också som barnboksförfattare med Mysteriet med den försvunna guldskatten, första delen av Smögendetektiverna för barn i åldern 9-12.
Text fråb bloggen Kapprakt.